תחומי המחשוב והתקשורת מתפתחים במהירות עצומה, ישנם חידושים רבים גם בתחום של מרכזיות בענן, ולמעשה כיום כל עסק בכל סדר גודל יכול לחסוך עלויות וליהנות מפתרונות מתקדמים ומותאמים אישית בזכות החידושים המלהיבים האחרונים. מרכזיות בענן נחשבות לפתרון מקצועי חדשני ומתקדם, הן מחליפות את מרכזיות הטלפון הוותיקות והלקוח אינו נדרש להשקיע הון עצום ברכישת המרכזייה מאחר והוא זוכה לשירות יעיל ואיכותי באמצעות מרכזיית IP מתקדמת בענן, כלומר הוא מקבל שירות וירטואלי במיקור חוץ המותאם לצרכיו הייחודיים, בעוד התשלום הוא על פי דרישה לכן הלקוח יכול להוזיל משמעותית את הוצאות התקשורת שלו.
מרכזיית IP בענן פרטי או ציבורי
נכון להיום ישנם שני פתרונות עיקריים לשירותי מרכזיותIP בענן, שירות של ענן פרטי המותקן בבית הלקוח או בעסק ושירות באמצעות ענן ציבורי שהגישה אליו מתבצעת באמצעות רשת האינטרנט. עם זאת, ראוי לציין כי ניתן גם לשלב בין שני הפתרונות, בהתאם לצרכי ולמאפייני הלקוח ולדרישותיו הספציפיות.
במציאות של היום כאשר כל העסקים מעוניינים לקצץ בעלויות, מרכזיות בענן הן פתרון מושלם עבורם מאחר וניתן לחסוך בהוצאות התקשורת באופן משמעותי, כאשר יש גם אפשרות לשלם על פי הצריכה והשימוש בפועל – אחד החידושים המרעננים והבולטים בתחום.
מרכזיות בענן – יתרונות חשובים לבית העסק
כאמור, למרכזיה בענן יש יתרונות רבים ומגוונים עבור העסק, לכן חשוב לפנות לחברה מקצועית ומובילה בתחום כדי לקבל ייעוץ ולבחור בפתרון המתאים ביותר לצרכי הלקוח, מאפייני העבודה בבית העסק ופתרונות התקשורת המתאימים עבורו. למרכזיות בענן יש יתרונות רבים כגון:
|
|
הלקוח יכול לבחור את ספק השירות וסוג שירותי הענן הדרושים לו, כלומר הכוח נמצא בידי הלקוח. |
|
|
חיסכון כספי ניכר בהוצאות התקשורת, לרבות עלות השיחות היוצאות. |
|
|
חיסכון כספי משמעותי בעלויות ההשקעה בציוד ובתפעול השוטף. |
|
|
חיסכון משמעותי בהוצאות תקשורת פנים בתוך הארגון, לרבות בחברות בינלאומיות הפועלות במיקומים גיאוגרפיים שונים על פני הגלובוס. |
|
|
גמישות משתלמת במרכזיות בענן המאפשרת להגדיל או להקטין את מספר השלוחות בהתאם לצרכים המשתנים של הארגון. |
|
|
אפשרות להפקת דוחות ניהוליים חשובים. |
|
|
מרכזיות בענן מצוידות לרוב בתוכנות המתקדמות והחדשניות ביותר. |
|
|
ישנם פתרונות מתקדמים כמו שיחות ועידה, הקלטה, מערכות אבטחה והגנה, אפשרות ל-Call Center ועוד. |
|
|
שירות מקצועי במיקור חוץ הכולל תחזוקה שוטפת ללא עלות נוספת, מענה טכני מהיר מסביב לשעון בכל בעיה ועוד. |
מרכזיות בענן – חסרונות
המעבר למרכזיית IP בענן אינו פשוט ומחייב את העסק לערוך סקר שוק מקיף, לבדוק מהן האפשרויות הקיימות, ולבחור בספק שירות אמין ויעיל בארץ או בחו"ל. יש לאפיין את צרכי התקשורת של העסק על מנת להתאים עבורו שירות של מרכזייה בענן, ולאחר המעבר לטכנולוגיה החדשה יש להדריך את העובדים ולבצע פיילוט על מנת לעבור לשירות החדש בצורה חלקה וללא תקלות מיותרות.
החסרונות העיקריים למעבר לשירות מרכזיות בענן הם:
|
|
שינוי מהותי בהרגלי העבודה המחייב הדרכה מקצועית ושינוי ארגוני. |
|
|
במקרים מסוימים יש להשקיע בתשתית חדשה וברשתות פנימיות בתוך הארגון כדי להתאים לדרישות השירותים בענן. |
|
|
יש לקבוע מדיניות אבטחה חדשה מאחר ועוברים לשירות בענן. |
|
|
חשוב לוודא כי ספק השירות מעניק גם שירותי גיבוי. |
|
|
השקעה בענן פרטי עשויה להיות יקרה לעסקים רבים. |
|
|
חשוב להימנע מ"חתונה קתולית" עם ספק שירות מסוים, לכן יש לקבל החלטה שקולה ואחראית ולבחון את כל האפשרויות הקיימות, לרבות אפשרות לעבור לספק אחר בהמשך. |
חידושים בתחום מרכזיות בענן
בשנתיים האחרונות חלו שינויים רבים בתחום שירותי התקשורת בענן, כיום יש פתרונות משתלמים המיועדים גם לעסקים קטנים ובינוניים. חברות מובילות כמו מיקרוסופט, אמזון וגוגל המתמחות בשירות ענן לעסקים החלו לספק לאחרונה גם שירותי תקשורת לעסקים, לדוגמה שירותי התקשורת המתקדמים והמגוונים מבת מיקרוסופט תחת המותג LYNC.
גם בישראל התחום הולך ומתפתח, יש כיום עשרות חברות המספקות שירותי מרכזיות בענן ושירותי תקשורת נוספים בענן. לכן, עסקים יכולים להשוות בין שירותי התקשורת והפתרונות המוצעים על ידי חברות בינלאומיות לבין השירות והעלויות של שירות דומה מחברות מקומיות. אגב, אחד החידושים בתחום הוא שירות הכולל ציוד קצה ללא עלות ויש אפשרות לשלם לפי שימוש, יתרון משמעותי לעסקים רבים.
בנוסף, ישנם חידושים שכדאי לשים לב אליהם בתחום, למשל שירותי ענן מתקדמים בשילוב זיהוי קולי, שירותי Call Back המבטיחים מענה מהיר וחוויית שירות מתקדמת ויעילה ללקוחות העסק, הפיכת קול למסמך כתוב, אפשרות לסליקת כרטיסי אשראי ללא צורך בנציג אנושי, זיהוי שפות באופן אוטומטי ועוד.